Naar het zuidelijkste punt - Reisverslag uit Geni, Griekenland van Anja en Paul Schrevel - WaarBenJij.nu Naar het zuidelijkste punt - Reisverslag uit Geni, Griekenland van Anja en Paul Schrevel - WaarBenJij.nu

Naar het zuidelijkste punt

Blijf op de hoogte en volg Anja en Paul

19 Juni 2015 | Griekenland, Geni

De 19de varen we naar Zakinthos, Agio Nicolaios. Weer een heel ander eiland. Kaler en het haventje is heel klein. Tenminste daar waar wij heen gedirigeerd werden. Het welkom was groot. Local, Pavlos, pakt een lijntje aan net als een goedbedoelend Frans dragonder van een catamaran die voor ons ligt. Het dragonder schreeuwt in het Frans en ik heb moeite baas over eigen meerlijn te blijven. Pavlos, een local, verteld ons dat hij een klein familie bedoeninkje heeft en olijfolie enzo verkoop en of we bij hem komen kijken.

Nadat we maximale fenders hebben opgehangen op deze lager wal plaats, gaan we eerst naar Pavlos. Ineens is er eigen gebakken brood, olijfolie, rode wijn, kaas, en honing. We ontkomen niet aan hompen brood met olie en honing en dan zijn er ook nog eieren. We worden uitgenodigd de vader van Pavlos te ontmoeten; Nikolaios. Die moet dan minstens 120 zijn wat Pavlos ziet er uit als een oud heertje. In dit klimaat bij deze economie slijt je zichtbaar hard. Moet een beetje aan oom Wim denken met Pavlos. Hij doet het slim maar welgemeend en vanuit zijn hart. We kopen wijn, olijfolie en heerlijke thijmhoning voor thuis. Paul vraagt zich af of het thuis net zo lekker zal smaken. We krijger er een half brood bij, krenten (die volgens Pavlos medicinaal zijn en gelden als "dokter" op Zakinthos of in ieder geval bij hem. Ik krijg ook nog een peertje. Na Pavlos gaan we zwemmen en daarna op de spiegel van het schip douchen en haren wassen. Pavlos zijn dienst zit erop! Hij kom op zijn tractorwagentje langs om ons nog een paar eitjes te brengen. Niet afdingen heeft ook zo zijn voordelen. We eten uit bij een vis- Taverna "on the Beach" waar gezongen en gedanst wordt. Het is net zo idyllisch als het klinkt.

De eerste week zit erop en we bespreken of we nog zuidelijker zullen varen? Met de overheersende windrichting hier (NW) zou het dan niet onwaarschijnlijk zijn dat we de afstand al kruisend dus anderhalf keer terug moeten varen. We besluiten morgen, de 20ste, richting Kefalonia te varen met eerst als bestemming Ayos Eufimia en van daaruit plaatsen tussen Ithaca en Kefalonia aan te doen.

We belanden in Eufimia en het is een goed georganiseerd gebeuren. Een macho havenmeester en een Taverna voor de deur. Helaas was er ook een disco... Tot 04.30 uur s'nachts. Na een heerlijk ontbijt gaan we met boodschappen en ijsblokjes voor de koelkast aan boord en vertrekken. Er staat veel wind vanuit de verkeerde kant en al kruisend en na een toch niet zo geslaagde ankerpoging op Ithaca bij Nymphy's Cave zeilen we door naar Fiskardo.

Wat een te cute plaats! Vlak voor de haven komt er plots een motorbootje aanscherpen. We denken dat het een oververhitte havenmeester is! Er blijkt fotograaf Kevin van Sailingpics in te zitten die enge stunts uithaalt vlak voor onze boeg. De resultaten voegen we later bij; ze staan op een DVD. Maandagmorgen de 22 ste verkennen we Fiskardo te voet en huren een autootje omdat we graag bij Assos willen kijken. Mooie idyllische plek! We rijden door naar Mythos Bay; azuurblauw water en een heftige branding. De rode vlag betekent dat hier niet gezwommen mag worden. Straks terug over vele haarspeldbochten. Het autootje moet om 20.00 uur terug zijn,

Morgen, de 23ste varen we naar Kioni op Ithaca

• 25 Juni 2015 - 22:08

Karin:

Zijn jullie in het vissersplaatsje Assos geweest of ook boven in Assos? Daar zijn nog resten te vinden van de school van Aristoteles die er een jaar of 2 a 3 heeft lesgegeven. Hoop er nog eens te komen. Liefs xxxx

• 25 Juni 2015 - 22:17

Karin:

Nee, ik zie nu dat jullie niet in het Assos zijn geweest waar ik het over had in mijn vorige reactie. Sorry. Er is nog een Assos, maar dan aan de andere kant. Veel plezier nog. Doeiiii