Het laatste verhaaltje - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Anja en Paul Schrevel - WaarBenJij.nu Het laatste verhaaltje - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Anja en Paul Schrevel - WaarBenJij.nu

Het laatste verhaaltje

Blijf op de hoogte en volg Anja en Paul

27 Juni 2015 | Nederland, Hoorn

Kioni ligt op Ithaca. Het heeft een kleine haven en we hebben geluk dat er nog plaats is. Nadat we netjes zijn afgemeerd gaan we snorkelen. Het water is hier kraakhelder en er zijn veel visjes te zien. Nog met mijn hoofd in het water hoor ik een een enorm gekrakeel op de kant. Er is een Brit met ankerproblemen die wil aanleggen naast een catamaran bemind door een nare Duitse meneer. Hij duldt niemand tegen zijn boot aan;er mag niet aangelegd worden. Aangezien het vol is in het haventje moet er toch iets gebeuren. Aan de andere kant van het piertje breekt ruzie uit. Een nare Italiaanse meneer gaat als een gek te keer en besluit zijn schip los te hoorn en te vertrekken onder applaus van vele zeilers. Ineens maakt er nog een boot los en die blijkt met de boot op het hoekje de ankers gekruist te hebben. Nog meer gehannes en commotie. De Britten naast ons verzuchten dat het tijd is voor een kopje thee. Die Britten zijn leuk; ze hebben een boot en een appartement op Lefkas. Ze zijn hier van april tot september. De reden van vertrek in september is dat de Italianen dan komen en die vinden ze luidruchtig en onbeschoft. Al gebruiken ze dat laatste woord niet, zijn ze veel te beleeft voor! In de avond eten we bij Mills en gaan daarna aan de Raki waarna we prima slapen en ontbijten bij een lokaal tentje.

In de vroege morgen van de 24ste klonk al een hysterisch gebeier van de kerkklok en nu zien we keurige geklede oudere Grieken de kerk uitkomen met ieder een stuk cake en groene takjes in hun handen. Ik heb er geen foto van helaas; het was zo een prachtig gezicht! Tot slot komt ook de pater/pastoor naar buiten met een schaal overgebleven cake die hij aanbiedt aan iedereen die hij ziet. Het is ter ere van St Johns Day. Vandaag is de geboorte dag van Johannes de Doper. We horen er even bij in Kioni

Na het ontbijt vertrekken we naar Vassiliki op Lefkas. Daar aangekomen steekt er flinke wind op. We doen een paar boodschappen en gaan terug aan boord. We vinden het hier niet echt heel leuk. Dus morgen gaan we terug naar Nidri en varen dan door naar het achterste deel van de diepe baai waar we ankeren. We zwemmen, luieren gaan heerlijk uit eten in de Taverna Elena. Er is valid parking voor dingy's en een verlichte waterrand waardoor je de vissen ziet zwemmen. Wat heerlijk rustig en vreedzaam. We liggen nauwelijks in bed en dan blijkt dat op de kant een disco is. Leuke muziek hoor en ook het vuurwerk als sluitstuk was mooi, zucht. De 26ste luieren we en varen we terug naar Nidri waar we een koffie drinken bij Cafe Ithaca waar we de reis praktisch begonnen is. De serveerster herkent ons en bij het weggaan knuffelt ze ons spontaan. Daar zijn we wel even stil van!

We varen aan de wind terug naar Lefkas Marina en na een tankavontuur worden we opgewacht door MG Yachts in een bootje die ons de weg wijst naar de box. Nou ja box? Alles parkeert strak langs elkaar, kont aan de kant en aan een mooring. Het is daardoor enorm krap. Voor je het weet heb je vier Grieken op je boot die de regie overnemen en dat luid schreeuwend doen. Enfin, eind goed al goed. Nadat de boot is opgeleverd en de duiker voor het onderwaterschip is langs geweest gaan we Lefkas stad in en eten we buiten aan de kade.

Zaterdag de 27ste vlogen we terug naar jullie en de Passie.

• 30 Juni 2015 - 20:04

Marion:

Wat hebben jullie het geweldig gehad. Welkom thuis